Jdi na obsah Jdi na menu
 


MAKIWARA - jak cvičit + video.

 

maki-wara-ve-znacich.gif

Doslovný překlad dvou znaků MAKI a WARA znamená -srolovaná rýže - MAKi = srolovaný, WARA = rýže. Tak jako KATA je srdce karate v bojovím umění, tak se makiwara považuje za jeho duši. Na makiwaře můžete cvičit údery plnou silou proti odolnému cíli, který klade odpor zesilující účinnky úderů. Při nácviku nejsou údery zadržovány! Kvalitní úder do makiwary nejlépe poznáte podle zvýšené bolesti v kontaktu s makiwarou.

001.jpg

Čím silněji do ní udeříte, tím klade větší odpor a způsobuje i větší bolest. Tím se liší od kopacího pytle, který při úderech klade stále stejný odpor odpovídající jeho váze. Cílem tréninku na makiwaře není jen kime a pečování o úderové plochy ale i o vaše svaly, zejména v podpaží, na nohou a na bocích, posílit vaše zápěstí, loket, ramenní klouby a zádové svaly tak, aby byli schopny snést silný náraz bez zhroucení se redukce síly úderu.

002.jpg

Jejím účelem je také naučit se snášet bolest. Při cvičení s mikiwarou by v žádném případě nemělo docházet k vážným zraněním. I poranění kloubů, krvácení, praskliny a podobně, se musí vyléčit a pak teprve pokračovat dál. Makivaru používejte 2 - 6 dnů v týdnu, aby cvičení bylo účinné, cvičte 100-300 úderů na každou ruku při každém cvičení ( zuki, shutó, haitó, teisho, tetsui, nukite, empi, haisho).

Při cvičení dodržujte tyto rady: Maximální uvolnění před úderem, správné načasování a spevnění svalů, pokračovat v úderu i po nárazu na zasažený cíl, používejte celou tělesnou sílu. 

Soustřeďte svoji mysl na makiwaru před udeřením, (většina karateků tluče mechanicky bez skutečné tělesné sily či mentálního soustředění) pak udeřte a vydechněte současně. Měli byste se vzepřít zpětnému nárazu makiwary, abyste pochopili její reakci a jak se s ní vyrovnat. To co ona učí, nemůže být naučeno žádným jiným způsobem!

 Když tlučete, přejděte z KOKUTSU DACHI do ZENKUTSU DACHI bez zvednutí boků, s pocitem že narážíte pravým bokem a břichem. Vložte sílu do břicha, držte ramena dole a podpaží napnuté. Zatímco zasazujete úder, pravý loket se otírá o stranu a druhá paže se otírá o levou stranu, když je stahována dozadu. Toto je jediný způsob koncentrování vaší síly. Na začátku si jistě odřete klouby, protože namísto čistého naražení, vaše údery budou sjíždět a klouzat po cíli, snad dokonce se i netrefíte. Jestliže se trápíte mozoly tvořícími se na vašich kloubech, můžete dát na makiwaru tenké překrytí z pěnové gumy nebo filcu. Toto není důležité, na čem záleží je to, že se naučíte jak správně zpevnit při nárazu, odolat zpětnému nárazu vložením síly do zadní nohy a boku, udeřit bokem a břichem.