Jdi na obsah Jdi na menu
 


Články a rozhovory.

 

401085_316015681768123_100000790820278_749871_2072821379_n.jpg

 

Informace STK ČSKe 3/2013

20.03.2013

STK ČSKe dostal na začátku roku 2013 za úkol změnit systém nominačních soutěží na MČR mládeže 2013 a MČR seniorů 2014. Zde jsou informace k tomuto systému:

 

Nový systém nominačních soutěží na MČR ČSKe:

Nominační žebříček I. (7 postupujících) – ze tří turnajů NP mládeže v roce 2013 (předpoklad 4 NP mládeže v roce 2014). Podmínka NP mládeže pro rok 2014 (nominační kategorie žáci, dorost, junioři) je uspořádání turnaje na 4 tatami, vyloučení zahraniční účasti, vyloučení dalších jiných kategorií (kategorie seniorů, zvláštní kategorie pro nízká technická kyu atd.). Velkou část turnaje organizuje ČSKe, který zajišťuje tatami, technické vybavení, rozhodčí, ceny. V roce 2013 se tento žebříček bude dělat z těchto turnajů:

  • 13.4.2013 – 1.kolo NP mládeže Česká Lípa
  • 8.6.2013 – 2.kolo NP mládeže Lovosice
  • 9.11.2013 – 3.kolo NP mládeže Praha

3 NP seniorů budou uspořádány na začátku roku 2014, termíny budou upřesněny.Nominační žebříček II. – z turnajů, které nejsou pořádány ve spolupráci s ČSKe, ale které se dohodnou s STK na vstupu do tohoto žebříčku a které dodrží věkové kategorie i další organizační pokyny pro pořádání turnaje v souladu se soutěžním řádem ČSKe. Z tohoto žebříčku bude postupovat dalších 7 závodníků, kteří nepostupují z žebříčku I.

Pro rok 2013 jsou to tyto turnaje:

  • 20.4.2013 – VC Nymburka (Nymburk) – postupové kategorie žáci, dorost, junioři, senioři
  • 27.-28.4.2013 – GPHK (Hradec Králové) – postupové kategorie žáci, dorost, junioři, senioři
  • 4.5.2013 – Otevřené Mistrovství Moravy a Slezska (Jeseník) – postupové kategorie žáci, dorost, junioři
  • 11.5.2013 – Wakizaši Cup (Nymburk) – postupové kategorie žáci, dorost, junioři, senioři
  • 25.-26.5.2013 – VC Ústí nad Labem (Ústí nad Labem) – postupové kategorie žáci, dorost, junioři, senioři
  • 28.-29.9.2013 – EGP Plzeň (Plzeň) – postupové kategorie dorost, junioři, senioři
  • 5.10.2013 – Shotokan Cup (Choceň) – postupové kategorie žáci, dorost, junioři, senioři
  • 12.10.2013 – North Bohemia Cup (Ústí nad Labem) – postupové kategorie žáci, dorost, junioři
  • 26.10.2013 Silesia Cup (Odry) – postupové kategorie žáci, dorost, junioři, senioři
  • 27.10.2013 South Bohemia GP (České Budějovice) – postupové kategorie žáci, dorost, junioři, senioři

V nejbližších dnech budou potřebné změny k tomuto nominačnímu systému zaneseny do Soutěžního řádu ČSke. Stejně tak budou jednotlivým turnajům přiděleny koeficienty.

Kamil Guzek, STK ČSKe

Předseda Komise rozhodčích: kdy budou u nás platit masky a vesty na soutěžích kumite?

Po uskutečněném Mistrovství ČR karate seniorů v Českých Budějovicích, jsme oslovili předsedu Komise rozhodčích ČSKe, Josefa Rajcherta a položili mu pár otázek na aktuální témata.


Obrázek

 

O víkendu se konalo mistrovství České republiky karate seniorů 2012, jak hodnotíš tento rok?

Letošní hodnocení seniorského Mistrovství jsem v podstatě shrnul v předcházející reportáži z Českých Budějovic. Mě osobně chybí nějaká výrazná osobnost v ženské kata a kumite ženské střední váhy. Naopak jsem byl potěšen z širokého závodního pole, jak kategorie Masters, tak i startujících závodníků domácího klubu, který je na silném početním vzestupu.

 

Nepříjde ti, že upadá úroveň karate v České republice?

Je pravda, že české karate již zažilo lepší roky, ale to i řada jiných bojových umění. Současná doba zápasí jak s finančními prostředky, tak i s velkým portfoliem bojových sportů na trhu. Mezi současnými mladými závodníky se již nyní profilují budoucí reprezentanti, ale bude to ještě nějakou dobu trvat. Nechci operovat se jmény ani spekulovat s kluby. Každopádně hlavní úlohu v této hře hraje zájem cvičenců o tento sport a kvalitní klubové zázemí. Jinak to sebelepší program reprezentace nemůže zachránit.

Pokud se mohu ještě dotknout programu reprezentace. Pokud budou kluby vychovávat kvalitně připravené závodníky, může je reprezentace posunout dál. Opačně to nepůjde. V současnosti připravuje úsek RR některé změny, které potěší v oblasti kumite. Kata je zatím z mého pohledu na dobré cestě a úrovni.

 

Nyní konkrétní otázka z tvé gesce: Hodně lidí nám psalo s dotazem, jak to vypadá na soutěži u nás s novými chrániči WKF - vesta a maska? Ve světě nyní tyto chrániče se řadili do povinné výbavy, jak to vypadá u nás? Budou či nebudou?

Často frekventovaná otázka závodníků. Masky i chrániče trupu byly stanoveny WKF pro zvýšení bezpečnosti závodníků. Masky jen pro kadety a chrániče trupu pro všechny. Tento chránič trupu se na vrcholných soutěžích ME/MS ukázal jako oprávněný, protože doba jde stále dopředu a závodníci kvalitativně rostou s ní. Najdou se jedinci od kterých silný úder na Chudan i přes chránič, v pravé chvíli, opravdu bolí, až zraňuje. K používání masek mám osobně jiný názor.

Obrázek

Oba dva prvky, jak uvádí komise WKF mají sloužit pro podporu tvrzením, že jsme bezpečným sportem, hodným zařazení do olympijských sportů. Na našich soutěžích jsou autorizované obličejové masky pro dorostence doporučeny.

Autorizované chrániče trupu jsou rovněž doporučeny všem kategoriím. O povinném zařazení do výbavy závodníků se zatím neuvažuje. Je třeba mít na mysli nákladovost soutěžícího v kumite, která je už dnes dost vysoká.

 

Další otázka z nových pravidel: došlo ke změnám, že šerpa nesmí mít výšivku. Co vedlo vedení WKF k této změně a u nás se to bude tolerovat či nikoliv?

Povinné červené a modré šerpy jsou ještě v letošním roce povoleny s osobními výšivkami. Od ledne 2013 se mohou používat pouze šerpy s označením výrobce (malá nášivka v rohu Obi).

Důvody by asi nejlépe vysvětlilo vedení WKF, nicméně se domnívám, že jde o znovu sjednocení ústrojového vybavení závodníků. Toto platí i o karate-gi, výšivek na nich a označení (vnitřek rukávu, loga na několika místech kabátce i kalhot apod.). Mohlo by se to dále nekontrolovatelně rozběhnout do oblasti cyklistických dresů -jsme národ velmi tvořivý a kreativní.

Ještě jednou jasná odpověď od 2013 čisté Obi a bílá kimona.

 

Jaký máš svůj názor na tyto chrániče a změny v pravidlech? Nepříjde ti, že díky těmto změnám přesedlá hodně lidí na jiný styly WKF, jako je např. JKA, WKC, apod.?

Jak jsem se již vyjádřil v minulosti (interwiev na vašich stránkách), osobně mám rád karate let minulých, ale tak tvrdá forma s tenkými nebo žádnými chrániči, by dnes v naší demokratické a liberální společnosti (WKF, EKF, ČSKe) neprošla. Dnes jsou jiná měřítka zejména pro rozvoj bezpečného dětského karate, které tvoří hlavní část naší členské základny. Nedomnívám se, že to jsou ty důvody, proč my se od nás měli závodníci houfně „stěhovat“ do jiných organizací.

 

Mezi lidmi je rozšiřována informace, od jednoho obchodníka, že chrániče Kaze jsou povoleny pouze na letošní rok 2012. Můžeš tuto zprávu uvést na pravou míru?

O této informaci jsem neslyšel a ani jí nepokládám za důležitou (jako řadu jiných předcházejících fám), protože ochranné pomůcky od vaší společnosti splňují všechna kritéria pro užívání na našich soutěžích. Nevidím a neznám důvod, proč by tomu tak mělo být. Ostatně také patříte mezi cenově nejpřijatelnější.

Závěrem mi dovolte popřát všem karatekům pevné zdraví, přízeň veřejnosti a také poděkovat všem příznivcům za podporu našeho sportu.

Cvičební plán - fyzická příprava

Při cvičení jakéhokoli bojového sportu je také důležitá fyzická příprava. V tomto článku se dozvíte pár tipů a rad při sestavování vlastního cvičebního plánu, který vám pomůže zkombinovat cvičení doma a na speciálních místech, čímž ušetříte čas i peníze. Plán cvičení nám dává motivaci k pravidelnému cvičení a zároveň tvoří jakousi osnovu, podle které se budeme řídit, k dosažení našich stanovených cílů (např: redukce hmotnosti, tvarování postavy, výbušná síla).

Skladba cvičení

Každé cvičení by se mělo skládat ze čtyř základních částí:

  • Zahřátí, rozcvičení a strečink (protažení) - na úvod jsou nezbytné, protože cvičit s nezahřátými svaly a neuvolněnými klouby je nebezpečné. Může dojít k poranění a vyhnete se nepříjmeným bolestem. Tato část připraví vaše tělo na další zátěž.
  • Aerobní část tréninku - díky vynaložené námaze se spalují tuky, tvarujete si postavu a také zpevňujete svaly.
  • Vlastní trénink - část vyhrazena pro realizaci vašeho cvičebního plánu. Zbytečně se nepřetěžujte, obtížnost navyšujte postupně.
  • Závěrečný strečink - nevynechávejte strečink ani na konci, nechejte svaly i tělo relaxovat po namáhavém výkonu.

Plyometrické cvičení

Plyometrický trénink byl vyvinut hlavně na rozvinutí výbušné a dynamické síly. Hlavní myšlenkou je vyvinutí co největší síly v co nejkratším čase pomocí využití tzv. myotatického reflexu, který nás, jednoduše řečeno, chrání před natrhnutím svalu. Když se sval náhle a extrémně natáhne, nervový systém vyšle signál, aby se sval okamžitě stáhl. K provádění plyometrických cviků, potřebujete některé speciální pomůcky. Jednou z nich je box, na který budete skákat, další dobrou pomůckou je medicinbal. Můžete použít i jiné dle vašeho uvážení.

Horní část těla:

 

Kliky na zemi s tlesknutím - v poloze kliku na zemi se odrazte co nejvíc a tleskněte. Zbrzděte dopad, odrazte se a opakujte.
Hod přes hlavu - ve stoji držte medicinbal před tělem, vzpažte a pak plnou silou udeřte s míčem o zem. Nesnažte se dát co největší ránu, spíš myslete na to, abyste měli celé tělo zpevněné.
Hod partnerovi vleže - ležte na zemi, partner může stát na lavici. Hodí vám míč dolů, vy ho chytnete a hodíte mu jej zpět.

Dolní část těla:

Rychlý dřep - jděte do dřepu, kde se zadek dotkne lýtek a explozivním pohybem se odrazte až téměř vyskočíte. V konečné pozici jste v pozici výpony na špičkách.
Výstupy na box - vystupujte na box, který je vysoký přibližně 30 cm jednou a druhou nohou.
Výskoky na box - vyskakujte na box, který je vysoký asi 30 cm, postupně zvyšujte výšku.
Výskok s medicinbalem - v pozici hlubokého dřepu držíte medicinbal. V jeden moment vybuchněte nahoru, tak jak rychle vyskočíte, tak jdou i ruce s medicinbalem do vzpažení.
Skoky přes lavičku - stojíte bokem k lavičce (míči či jiné překážce) s mírně pokrčenými koleny a přeskakujete ze strany na stranu přes lavičku.

Posilovna

Spousta z nás nedocílí takového procvičení svalových skupin v tělocvičně (z důvodu nedostatečného vybavení či fyzické dispozice jedince - věk, zdravotní omezení), jakým docílíme návštěvou posilovny. Jednotlivé cviky provádíme v počtu opakování (počet zvednutí činky např. 20x) a v sériích (několik opakování posobě např. 3 série). To znamená že každý cvik provedu 20x, pauza (1 min) a celé to opakuji 3x. Jako zátež používejte menší váhu. Příklad: když naše maximum na bench je 60 kg nebo i více, cvičební váha bude 20 až 30 kg. Jedná se o 30 až 45% našeho maxima.

Kruhový trénink – princip tréninku spočívá v tom, že neprovádíme všechny série jednoho cvičení hned po sobě, ale uděláme jednu sérii prvního cviku, pak přejdeme k cviku dalšímu, třetímu, čtvrtému, atd. Až docvičíme od všech cviků první sérii. Poté se celý cyklus opakuje. Doporučený počet opakováni je 10 až 20 opakování v jednom cviku s použitím lehčích vah. Příklad: když naše maximum na bench je 60 kg nebo i více, cvičební váha bude 20 až 30 kg. Jedná se o 30 až 45% našeho maxima. Pauza mezi cviky je minimální, ale po odcvičení všech cviků je pauza 1,5-2 minuty. Ze začátku vám budou stačit dvě série, až si tělo zvykne, můžeme zařadit i třetí (zhruba po 4 -6 týdnech). Nejdůležitější však je cvičit pravidelně alespoň 2x nebo 3x týdně. Výsledky se zaručeně dostaví!

Strava

Každý sportovec by si měl uvědomit a osvojit jednu důležitou věc. A to, že intenzivní trénink (ať už jde o posilování nebo bojové sporty) zvyšuje nároky organizmu na přísun živin, vitamínů a minerálů, tolik potřebných pro správný chod organizmu. Je nutné tyto látky doplnit zpět a zajistit si tak dostatečnou regeneraci. K tomu dopomůže strava bohatá na komplexní sacharidy, bílkoviny a zdravé tuky. Ty však není snadné doplnit běžnou základní stravou. Právě proto existují suplementy (např. proteinové a sacharidové přípravky), které dodají bohaté a důležité kalorie pro tvrdý trénink, nebo také kloubní výživu (ta se stará o pohybový aparát, který je u sportovců a obzvláště těch vrcholových extrémně zatěžován).